Pages

Kamis, 13 Maret 2014

Pemandu Teksi Yang Jujur

0 komentar


  Rabu, 21 November 2012 

Foto: Orange
Foto: Orange
SINGAPURA - Seorang pemandu teksi di Singapura mengembalikan setumpuk wang berjumlah 1.1 juta dolar Singapura    .Wang itu ditinggalkan oleh sepasang pelancung yang sedang melancung di Negara Singa.

Pemandu teksi itu, Sia Ka Tian itu terkejut mendapati sebuah beg yang berisi segepok wang, tertinggal di kerusi belakang teksinya. Saia Ka Tian saat itu baru saja menghantar sepasang pelancung dari Thailand ke sebuah pusat membeli belah di negara itu.

“Ketika saya menemukan beg yang berisi segepok wang itu saya sangat terkejut.  Kata pemandu teksi itu, seperti dikutip AFP, Rabu (21/11/2012).

Namun ketika ia membawa  wang itu ke pangkalan teksi, petugas yang menghitung wang tersebut mengatakan, jumlah wang dalam tas itu lebih dari 1 juta dolar Singapore.

“Saya tidak ingin menggunakan wang itu, wang itu bukan milik saya," ujar Sia Ka tian.

Pasangan pelancung yang kehilangan wangnya itu kemudian menghubungi perusahaan teksi yang baru saja digunakannya, Sia Ka Tian pun dapat mengembalikan wang itu kepada pemiliknya. Pasangan itu pun memberikan sejumlah imbalan bagi tindakan Sia Ka Tian.

“Menemukan wang sebanyak itu adalah kejadian sekali seumur hidup, banyak orang mungkin akan tergoda untuk mengambilnya. Oleh Kerana itu, perusahaan kami sangat bangga memiliki pekerja  seperti dia," ujar cakap  cakap perusahaan teksi tempat Sia Ka Tian bekerja, Tammy Tan.

Ini bukan pertama kalinya pemandu teksi di perusahaan itu menemukan benda berharga. Pada tahun 2009 seorang pemandu teksi, juga telah menemui 11 batang  emas  

Leave a Reply